ปรานี วงษ์เทศ.2543.สังคมและวัฒนธรรมในอุษาคเนย์.กรุงเทพฯ: ศิลปวัฒนธรรม. A.Malek, Mohd.Zamberi.(1994).Patani Dalam Tamadun Melayu (Patani in Malay Civilization).1st ed.Selangor: Percetakan Dewan Bahasa dan Pustaka. Azra, Azyumadi.(2004).The Origins of Islamic Reformism in Southest Asia: Networks ofMalay-Indonesian and Middle Eastern ‘Ulama’ in the Seventeenth and EighteenCenturies.Honolulu: University of Hawaii Press. Fathi, Ahmad.(2001a).Pengantar Sejarah Patani (Introduction to the History of Patani).Kelantan: Pustaka Aman. .(2001b).Ulama Besar dari Patani (The Great Scholars from Patani).1st ed.Selangor: University Kebangsaan Malaysia. Majid Fakhry. (1983).A History of Islamic Philosophy.New York : Columbia University Press. Mohd.Dahlan Mansoer.(1979).Pengantar Sejarah Nusantara Awal (Introduction toEarly History of Nusantara).Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka. Mohd.Nor bin Ngah.(1982).Kitab Jawi: Islamic Thought of Malay Muslim Scholars.Singapore: Institute of Southest Asian Studies. Omar Awang.(1972).“The Umm al-Barahin of al-Sanusi.In Nusantara 2.Kuala Lumpur:Persatuan Sejarah Melayu, July 1972. Pirayot Rahimmula.(2002).The Role of Ulama and Islamic Education in Patani since1785-1945.Pattani : Prince of Songkhla University. Shaikh Daud ‘Abd Allah al-Fatani.(n.d.).Al-Durral-Thamin.Patani, Thailand: Matba‘ahbin Halabi. Ibrahim Syukri.(n.d.).Sejarah Kerajaan Melayu Patani (History of the Patani MalaySultanate).Bangi: University Kebangsaan Malaysia. Wan Mohd.Nor Wan Daud.(1998).The Educational Philosophy and Parctice of SyedM.Naquib al-Attas.Kuala Lumpur: ISTAC. Wan Mohd.Shaghir Abdullah.(1987).Syaikh Dawud Ibnu Abdullah al-Fatani PenulisIslam Produktif Asia Tenggara.Solo : Ramadhani. ภาควิชาสังคมวิทยาและมานุษยวิทยา คณะรัฐศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.2547.สังคมและ วัฒนธรรม.กรุงเทพ : จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. ดี.จี.ออลล์ ; วรุณยุพา สนิทวงศ์ ณ อยุธยา และคณะ.2526.ประวัติศาสตร์เอเชียตะวันออกเฉียงใต้.กรุงเทพมหานคร : ไทยวัฒนาพานิช. ทวีศักดิ์ เผือกสม.2547.อินโดนีเซีย รายา : รัฐจารีตสู่ “ชาติ” ในจินตนาการ.กรุงเทพฯ : เมืองโบราณ. ประเสริฐ ผลเกิดสุข.2547.ท้องถิ่นมุสลิมบนแผ่นดินอาเซียน : ฟิลิปินส์ สิงค์โปร อินโดนีเซีย ติมอร์ พม่า.กรุงเทพฯ : วิทยปัญญา. ภูวดล ทรงประเสริฐ.2547.อินโดนีเซีย อดีตและปัจจุบัน.กรุงเทพฯ :จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. อมรา พงศาพิชญ์.2548.ความหลากหลายทางวัฒนธรรม กระบวนทัศน์และบทบาทในประชาสังคม.กรุงเทพฯ : จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.